Bez ohledu na velikost firmy roste tlak na digitalizaci všech jejích procesů. Digitalizace přitom není jen o používání CRM, Teamsů nebo nového SAPu. Valí se na společnosti doslova ze všech stran. A znáte to, čím více se na něco v podnicích tlačí, tím větší to vyvolává emoce. Digitalizace v takovou chvíli přichází o hravost a potenciál úspěchu na první dobrou. Hříchů v digitalizaci je ale ještě více.
Překážek efektivního řízení firem směrem k úspěšné digitalizaci je hned několik.
Nedostatečná komunikace v týmech je hodně častý problém. Málokdy se rovnou řeší. Dlouhodobě má za následek špatnou spolupráci v týmu a spoléhání na jednotlivce.
Šéf ale musí spolupracovat s celým týmem. Obklopit se lidmi, kteří mají hlubší znalosti než on sám a těmto lidem také naslouchat. Benefitem otevřené komunikace je kromě společného vedení změn i přirozená diskuze o obavách z nastupujících změn, strach z výpovědi, ale i návrhy na zlepšení procesů.
Je na organizaci, aby zavedla konkrétní podobu interní a externí komunikace. Např.:
Situace, kdy členové týmu nejsou schopni efektivně sdílet informace, mohou mít za následek
Informace a data jsou zásadní devizou každé společnosti. Jen s relevantními informacemi je možné provést analýzu, vyhodnotit ji a navrhnout vhodné kroky.
Vize, cíle a mise dávají firmě do budoucna jasný směr. Dlouhodobé cíle se pak rozpracovávají na krátkodobé cíle. Pokud se jich společnost drží, zaměstnanci vidí, jakými kroky přispívají k jejímu plnění.
„Stává se, že přijdeme do společnosti a od vedení slyšíme, jak je dosavadní digitalizace bolela. Při bližším auditu obvykle zjistíme, že u nich vládne jeden z výše uvedených neduhů. Někdy dokonce všechny tři najednou,“ sdílí Aleš Kuboušek svou zkušenost z praxe interim manažera.
Z výše uvedeného už zřejmě tušíte, že problém není samotná digitalizace. Digitalizace bolí, pokud se nastavuje na špatně postavených vnitrofiremních základech. Trable s digitalizací ale fakticky začínají někde jinde než v technické sféře.
Významně pomáhá pohled zvenčí a názor třetí strany. Často ve firmách narážíme na provozní slepotu. O těchto klíčových problémech se ve společnostech na nejvyšší úrovni neví. Nevidí je. AJKA-SOLUTION při digitálních a firemních auditech společnosti neukazuje jen na tyto nedostatky. Ještě jsme neviděli firmu, která by neměla budoucí potenciál, výjimečné schopnosti nebo know-how.
Překonejte hříchy digitalizace.
„Sofistikovaná řešení nasaďte později. Právě třeba platformu WorkSys. Společnost s ní můžete propojit s veřejně dostupnými daty jako jsou ceny energií. Ve firmě pak vybalancujete spotřebu energie, měření tepla a výrobní stroje,“ doplňuje Aleš Kuboušek.
Pokud ještě váháte nad dalším krokem k digitalizaci, popřemýšlejte nad benefity. Digitalizace je práce s daty. Jejich propojení a provázání firmám umožňuje analyzovat data mezi sebou, najít nová spojení a souvztažnosti a najít odpovědi na širší spektrum otázek.
Zásadní vliv má na komunikaci ve všech směrech:
Ani spolupráce s externí firmou nemusí znamenat posun. Základem každé spolupráce musí být konzultace, která mapuje základní potřeby firmy. Zmapuje se i rentabilita spolupráce. Ne vždy jsou představy managementu o změnách tím, co konzultant zjistí a vidí. V AJKA-SOLUTION máme odborníky s dlouhodobými zkušenostmi z oblasti průmyslu. Proto jsme schopni řešit různé požadavky a potřeby realizovat téměř na klíč.