Fenomén interim manažerů neboli dočasných manažerů proniká i k nám do Česka. Stále více firem má o tyto odborníky zájem. Není se čemu divit. Jsou zkušení, přichází s novými nápady a vidí to, co dlouholetí zaměstnanci nevidí. Pomůžou v dlouhodobých projektech a vyřeší i mimořádné situace. Kdy se na ně obrátit a na co si dát pozor?
Náhlý výpadek důležitého pracovníka. Chybné vyhodnocení vedoucích pracovníků nebo zdánlivě neřešitelné problémy. Najednou se všechno sype jako domeček z karet. Tohle všechno spadá do kompetencí interim manažerů, kteří si s tím poradí. Mají jasný cíl. Přijdou, splní konkrétní zadání a zase odejdou. Někdy ve firmě setrvají rok, jindy se neohřejí déle než měsíc. Záleží na situaci, kterou právě jako firma řešíte.
Pomáhají společnostem přežít. Řídí změny i důležité projekty, vyrovnají nedostatek odborných kapacit a mají přehled o tom, co se děje na trhu. Jsou rychlí, zkušení a objektivní. Objeví zásadní problém, který je často úplně jinde, než si myslíte.
Představte si, že vám ubývá zakázek. Nestíháte a přitom se nic zásadního nezměnilo. Výroba je stejná, zaměstnanci jsou stejní. Do takové firmy jsme jednoho našeho interim manažera poslali. Vedení si původně myslelo, že problém je v kolektivu. Nejspíš někdo neklade důraz na svou práci. Náš interim manažer objevil, že problém představuje nevhodně zvolený proces výroby. Prodlužuje rychlost odbavení, a tak je potřeba jeho optimalizace, důkladné proškolení zaměstnanců a vzájemná komunikace mezi odděleními.
Dříve majitelé firem řešili krizové stavy vlastními silami. Dnes je to jiné. Při své záchraně preferují pomoc externích odborníků, kteří identifikují příčiny problému, určí priority, připraví projekt a pustí se do realizace plánů. Není to ovšem tak jednoduché. Na situace musí reagovat téměř okamžitě. Ani jediná chybička jim neunikne. Musí být pořád v pozoru. Profesionální přístup najatého interim manažera je zárukou toho, že nedostatky vyplynou na povrch.
Odborníků, kteří mají se záchranou firem zkušenosti, není mnoho. V České republice se jedná o něco poměrně nového a často lidé ani netuší, kdo to ten interim manažer vlastně je a co je náplní jeho práce. Shánění takového externího zaměstnance může být docela oříšek.
Naštěstí existují společnosti, které se této oblasti věnují. Jako třeba my. V AJKA - Solution s.r.o. se zaměřujeme nejen na krizového řízení, ale i další typy interim managementu. Budujeme silnou databázi pracovníků, kteří jako interim manažeři pracují. Před zahájením spolupráce si ověříme jejich zkušenosti a to, že se skutečně jedná o zodpovědné lidi. Neposíláme do firem nikoho, za koho bychom nedali ruku do ohně.
Ať už se ztrácíte v operativě, potřebuje rychlou náhradu na určitou dobu nebo přestáváte mít kontrolu nad svou firmou, je interim manažer ideální volbou. Naše pracovníky posíláme do malých firem i velkých korporátů. Jednoduše řečeno: Kde je potřeba pomoct, tam je místo pro interim manažera.