Představte si jakoukoliv činnost v domácnosti, v kutilské dílně nebo na pracovišti. Ať už vaříte pětichodové menu, vyrábíte jen tak pro radost nebo pracujete u pásu, bude se vám hodit lean management, takzvaná štíhlá výroba. Ve všech případech budete efektivnější a vaše práce dostane to správné flow. Dobrá zpráva na úvod: nepotřebujete žádné speciální dovednosti. Stačí vám jen odhodlání začít.
Filozofie Kaizen se dá použít kdekoliv, v rovině pracovní i životní. V pracovní rovině, konkrétně v oblasti výroby, ji japonská automobilka Toyota přetavila v lean management, tedy štíhlou výrobu. V hlavní roli stojí zákazník a jeho potřeby. Principem štíhlé výroby je dělat všechno, co chce a potřebuje zákazník. A přes palubu výroby házet všechno ostatní. Vedlejším, neméně důležitým efektem, je odstraňování zbytečného plýtvání různých zdrojů. Výsledek: zvýšíte produktivitu zaměstnanců a efektivitu celého procesu.
A důležitá poznámka – štíhlá výroba neznamená, že své zaměstnance sedřete z kůže. Princip štíhlé výroby je v práci chytřejší, nikoliv v práci tvrdší.
Zpátky k pětichodovému menu z úvodu. Představte si následující situaci: desetihlavá rodina dostane v restauraci deset různých jídel v jeden moment. Všechna jídla jsou teplá. V kvalitní restauraci naprostá samozřejmost. Dobrého kuchaře nepoznáte jen podle toho, že dobře vaří. To je nutné minimum. Na výsledné spokojenosti zákazníka se podepíše předchozí proces vaření jako celek.
Teď si takového kuchaře představte při práci. Má plán a ví, co dělá. Musí dělat efektivně více věcí naráz. Veškeré nářadí, nádobí a ingredience má pravděpodobně pěkně po ruce. Tuto situaci si pak přeneste do svého výrobního prostředí. Jde vašim lidem práce také od ruky? Zaměřte se na to, jak je pracoviště ergonomické. Nemusejí technici pro jednotlivé nástroje běhat několikrát denně přes celou dílnu? Možná to zabere jen pár sekund, nad kterými mávnete rukou. Zkuste si je vynásobit počtem uskutečněných cest. A na konci směny se budete divit, kolik minut, ne-li hodin vaši lidé vyplácali na zbytečné chození sem a tam. Přitom taková drobnost, že? A to se ani nebavíme o cigárku nebo kávičce „cestou”.
Další situace ze života: ve výrobní dílně je jeden koš na smíšený odpad. Uklízečka ho vynáší každý druhý den. Někteří lidé do něj házejí prázdné plastové láhve. Koš se rychle plní. Zaměstnanci chodí nasupeně kolem. Všichni čekají, až „se” problém vyřeší. Až koš uklízečka konečně zase vynese. Až někdo z vedení pokárá netřídící hříšníky. Až někdo z výmluvnějších kolegů navrhne nějaké řešení.
Klíčem k úspěchu je vést lidi ve firmě k zodpovědnosti. „Šéfe, všiml jsem si, že je odpadkový koš pokaždé plný dřív, než ho paní uklízečka vynáší. Mohla by ho vynášet každý den?” Nebo ještě lépe: „Nemohli bychom sem dostat koš na plasty?” Tak málo stačí, aby se zaměstnancům pracovalo trochu lépe. Každý nápad se počítá. Motivujte své lidi k tomu, aby nebyli lhostejní. Aby přicházeli každý den se svými zlepšováky. Možná začnou skromně s háčkem na ručníky. Jednou můžou přijít s nápadem za milion. A bonus pro vás: proti změnám „shora“ vás změny vycházející od vašich lidí pravděpodobně nebudou stát vůbec nic.
Jako správný obchodník víte, co vašemu zákazníkovi přináší hodnoty. Snadno si můžete definovat přesný opak. To, co zákazníkovi hodnotu nepřináší, označte jako plýtvání. V japonštině „MUDA“. Podle posledních definicí existuje osm druhů plýtvání. Ve štíhlé výrobě musí všech osm muda z kola ven.
Možných chyb je hodně. Když jste ve svém podnikání namočení dnes a denně, je těžké je definovat. Pomůžeme vám jako nezávislí pozorovatelé. Naučíme vás dívat se na procesy ve firmě přes nový filtr. A vést k tomu i své zaměstnance. Po malých krůčcích a s radostí se budete posouvat ke svému vysněnému cíli. Funguje to, ruku na to.
Budeme vašimi průvodci. Ozvěte se nám.