Používáme soubory cookies k pravidelnému zlepšování výkonu a použitelnosti webu. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ souhlasíte s využívaním všech cookies.Zobrazit více

Vyvracíme mýty o interim managementu

Do firem přináší jedinečné know-how, zkušenosti i nestranný pohled. Interim manažeři představují svěží vítr v plachtách firem, které dlouhodobě přešlapují na místě, nebo se potřebují zvednout ze dna. Ne vše je v businessu tak snadné. Interim manažeři mají různé nálepky. Obchodníci s teplou vodou, poradci, kravaťáci bez špetky zkušeností z oboru. Lidi, kteří by se rukama neuživili. Zaměstnanci interim manažery obvykle nevítají s otevřenou náručí.

Interim přichází

Najednou se po chodbách společnosti prochází nový člověk. „Asi zase nový obchodník,“ napadne valnou většinu. Ostatní obchodníci se k němu neznají. Po několika dnech se přes asistentky a kuchyňkové řeči zaměstnanci dozví, že jde o dočasného finančního ředitele. Záhadnou zůstává, proč bude ve firmě jen pár měsíců. Zato slovu finance rozumí všichni. Strach o výplaty a potažmo rovnou zaměstnání je z lidí přímo cítit. Všichni se mají před interimem na pozoru. Pozvánka na společnou schůzku s interimem je v očích mnohých rovna výpovědi.

Spolupráce

Někteří se přítomností neznámého/neznámé nenechají rozhodit. Takových už ve firmě pár bylo. Počítají s tím, že za dva až tři měsíce bude komedie u konce. Někoho propustí a dál si společnost pojede v zajetých kolejích. Prostě jen další poradce, který vytvoří pěknou prezentaci, popíše společnost, její chyby, silné stránky, doporučení. Po několika měsících prezentace zapadne v propadlišti digitálních dějin a firma pojede bez dvou zaměstnanců dál ve stejném režimu. Jen o pár set tisíc štíhlejší.

Snadnému pochopení nenahrává ani definice interim manažera. Podle ní jde o dočasné řízení firmy nebo organizace. To je poměrně široké pojetí a málokdo v něm slyší reálné poselství.

Interim pomáhá

Interim manažer je více než poradce. Interimové dotahují své projekty do konce. Změny navrhují. Tím práce nekončí. Změny ve společnosti také implementují a přímo v praxi vidí jejich důsledky.

V zásadě existují čtyři základní směry interim managementu:

  • projektový,
  • změnový,
  • obsazení pozice,
  • krizový (restrukturalizace, reorganizace).

Interim manažer najatý na projekt přebírá a zpracovává konkrétní úkol. Nenastupuje na žádnou stávající pozici zaměstnance ve firmě. Může jít např. o projekt zavedení nových informačních systémů. Celý krok je velmi komplexní od přechodu dat z původních struktur do nových, podchycení procesů, školení zaměstnanců. Vše probíhá za standardního provozu společnosti. Dodavatelé ani zákazníci nemají interně prováděné změny pocítit.

Další variantou je řízení změny. Interim manažer nastupuje na některou z pozic ve firmě. Ve svém působení vyhledá problematická místa, navrhne nápravu a přímo za svého působení změnu provede.

Interim manažer je nový finanční, obchodní, generální, provozní ředitel. Ze dne na den někdo z nich vypadne, onemocní, dostane okamžitou výpověď. Ze stávajících lidí ve firmě není možné vybrat náhradu. Zaškolování nového člověka je příliš dlouhé. Interima společnosti dosazují na chybějící pracovní pozici, bez které funguje firma jen v nouzovém režimu. Nastupuje interim manažer a v pozadí probíhá výběrové řízení na tuto pozici. 

Využijte interima naplno

Obvykle je práce interim manažerů kombinací výše uvedených směrů. Interimové mají za úkol

  • vyřešit a překonat krátkodobou či dlouhodobou firemní krizi,
  • pomáhat s expanzí,
  • vytvořit a usadit nové oddělení, tým,
  • řídit převzetí nové společnosti,
  • nastartovat růst,
  • najít potenciál v existující firmě,
  • dosáhnout zisku,
  • koupit novou společnost a řídit převzetí firmy,
  • reorganizovat firmu,
  • zavést a stabilizovat nový proces, strategii,
  • obsadit klíčovou pozici ve firmě.

Velmi častý je požadavek na dosazení krizového manažera. K tomuto kroku firmy přistupují ve chvílích zásadního problému. Mnohdy i existenčního. Typický příklad je výpadek významného odběratele nebo rovnou celého trhu.

Na pozici interimů se naopak nesetkáváme s primárním požadavkem: „Chceme vyhodit deset lidí, ukažte které.“ Majitelé jen touží po dosažení efektivnosti, poklesu zbytečných výdajů, růstu zisků.

Někdo žije v iluzi, že expanze a rozvoj firmy přichází sám od sebe. Trh si ukáže, co by od firmy chtěl a jí stačí, když poslouchá. Rozvoj je však intenzivní proces. Vyžaduje speciální znalosti a trpělivost, které interimové přináší.

Jak vypadá spolupráce

Zapojení interim manažera probíhá v několika fázích. Nejprve si situaci ve firmě podle svého zaměření a úkolu mapuje. Vytvoří cíle, plán a priority další práce. Zadavateli navrhne řešení a společně se dohodnou na krocích, které bude potřeba vykonat. Nastaví milníky. Po odsouhlasení změny implementuje. Změny musí být trvalé. Nedává smysl, aby po odchodu interim manažera změny postupně vyšuměly a vše se vrátilo do zajetých kolejí.

Interim manažer není klasický poradce. Interim zůstává ve firmě i po dobu implementace změn až do vyhodnocení a dokončení projektu. Neodchází po vypracování powerpointu s návrhy řešení.

Pokud hledáte vhodného interim manažera nebo jen odborníka, který vám dočasně pomůže s vaší firmou, jste tu zcela správně. AJKA - SOLUTION s.r.o. dodává primárně operativce a výkonové interim manažery. Naši interimové mají za sebou desítky let praxe a stovky úspěšných projektů. Neposíláme do firem nikoho, za koho bychom nedali ruku do ohně. Ozvěte se nám, najdeme vám interima na míru.